Belangrijke opmerking:

aeco heeft haar activiteit als energieleverancier gestopt. Onze openingsuren: maandag t.e.m. vrijdag van 9u00 tot 12u00. We blijven beschikbaar via e-mail: service@aeco.be

Klantenservice

Hoe kunnen we u helpen?

Onze klantenservice helpt u graag verder. Ons jong en dynamisch team zet er alles aan om uw vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. We werken niet met een extern callcenter, zijn lokaal en blijven bijscholen. Misschien kunnen we hier enkele vragen rechtstreeks en duidelijk beantwoorden.

FAQ

Hier zijn de vragen en antwoorden over onderwerpen die voor u van belang kunnen zijn

  • In beginsel moeten rekeningen op tijd vóór het vervaldatum worden betaald.

    Als u betalingsmoeilijkheden ondervindt, wacht dan niet te lang en neem zo snel mogelijk contact op met de klantenservice om onnodige herinneringskosten te vermijden: service@aeco.be.

    Wij zullen graag een afbetalingsplan met u afspreken.

    Als uw moeilijkheden van langere duur zijn, kan het zeer nuttig zijn contact op te nemen met het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) van uw gemeente. Zij kunnen u misschien helpen het sociaal tarief te krijgen of oplossingen te vinden om al uw schulden af te betalen. Een schuldbemiddelaar kan u ook helpen.

  • Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij sturen u graag een uittreksel van uw klantenrekening.

  • U dient het openstaande bedrag zo spoedig mogelijk over te maken op de rekening van aeco:

    IBAN: BE09 7312 0300 0157 – BIC: KREDBEBB.

    Betalingen via domiciliëring vinden gewoonlijk plaats op de 5e van de maand of op de eerstvolgende werkdag. Daarom raden wij u aan altijd voor een toereikend saldo te zorgen.

  • Aangezien aeco haar activiteit als elektriciteitsleverancier heeft gestaakt en zich voortaan uitsluitend toelegt op de productie van duurzame energie, kopen we geen groenestroomcertificaten meer. Elia koopt uw ​​certificaten tegen een gegarandeerde prijs van 65 EUR.

  • Als u twijfelt aan een afrekening, meer informatie wenst of een klacht wilt indienen, neem dan altijd contact op met uw energieleverancier. Hij zal zijn uiterste best doen om u te helpen.

    Indien u geen bevredigend antwoord ontvangt of indien geen overeenkomst kan worden bereikt, kunt u de Federale Energiebemiddelingsdienst raadplegen door hen te schrijven:

     

    Ombudsman voor energie, Koning Albert II-laan 8, bus 6, 1000 Brussel

    klacht@ombudsmanenergie.be

    Tel: +32 (0)2 211 10 60

    Fax: +32 (0)2 211 10 69

     

    De bemiddelingsdienst kan pas tussenbeide komen nadat u vooraf de eerste stappen bij uw leverancier hebt ondernomen.

  • Sinds de liberalisering van de energiemarkt in België in 2007 zijn er de volgende spelers:

      1. De producent
        Zij produceren elektriciteit en/of gas uit verschillende bronnen en bedienen de markt. Aardgas wordt voornamelijk uit het buitenland geïmporteerd.
      2. De transmissienetbeheerders Elia (elektriciteit) en Fluxys (aardgas).
        Elia transporteert elektriciteit van de productielocatie via hoogspanningslijnen naar het distributienetwerk en onderhoudt dit netwerk. Fluxys vervoert aardgas naar het distributienet via ondergrondse gasleidingen. Fluxys beheert en onderhoudt deze pijpleidingen.
      3. De distributienetwerkbeheerders.
        Zij bedienen alle gemeenschappen tot aan elk huishouden met elektriciteit en gas. Zij onderhouden het netwerk en helpen in geval van storingen. Zij zorgen voor nieuwe aansluitingen, stellen meters op en nemen meterstanden op.
      4. De overheidsinstanties
        Zij nemen politieke besluiten, vaardigen wetten uit en heffen belastingen.
      5. De energieleverancier
        De consument sluit een contract met de energieleverancier. Deze maakt de rekening op van alle voornoemde marktpartijen en moet aan elke marktpartij de gefactureerde kosten betalen.
      6. De regulatoren
        In Wallonië is de CWaPE verantwoordelijk, in Brussel Hoofdstedelijk Gewest Brugel en in Vlaanderen de VREG. De regulatoren zijn onafhankelijke autoriteiten die onder meer verantwoordelijk zijn voor de goede werking van de markt en voor de bescherming van de consument. Zij controleren de correcte toepassing van de wetgeving.
      7. De consument
        Elke consument kiest vrij zijn energieleverancier.

Deze website maakt geen gebruik van cookies. U kunt deze melding echter op lange termijn verbergen door op “OK” te klikken en in te stemmen met de opslag van een enkele cookie. Als u op “Cookies weigeren” klikt, wordt er geen cookie opgeslagen – maar deze melding zal op elke pagina opnieuw worden weergegeven. Voor meer informatie over cookies en hoe u ze kunt verwijderen, afhankelijk van uw browsertype, zie www.allaboutcookies.org.