Hier zijn de vragen en antwoorden over onderwerpen die voor u van belang kunnen zijn
-
Mag ik mijn openstaande facturen in meerdere schijven betalen?
In beginsel moeten rekeningen op tijd vóór het vervaldatum worden betaald.
Als u betalingsmoeilijkheden ondervindt, wacht dan niet te lang en neem zo snel mogelijk contact op met de klantenservice om onnodige herinneringskosten te vermijden: service@aeco.be.
Wij zullen graag een afbetalingsplan met u afspreken.
Als uw moeilijkheden van langere duur zijn, kan het zeer nuttig zijn contact op te nemen met het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) van uw gemeente. Zij kunnen u misschien helpen het sociaal tarief te krijgen of oplossingen te vinden om al uw schulden af te betalen. Een schuldbemiddelaar kan u ook helpen.
-
Waar kan ik een overzicht van mijn klantenrekening krijgen?
Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij sturen u graag een uittreksel van uw klantenrekening.
-
Het saldo van mijn bankrekening was onvoldoende en de domiciliëring werd geweigerd. Wat moet ik doen?
U dient het openstaande bedrag zo spoedig mogelijk over te maken op de rekening van aeco:
IBAN: BE09 7312 0300 0157 – BIC: KREDBEBB.
Betalingen via domiciliëring vinden gewoonlijk plaats op de 5e van de maand of op de eerstvolgende werkdag. Daarom raden wij u aan altijd voor een toereikend saldo te zorgen.
-
Koopt Aeco mijn groenestroomcertificaten?
Aangezien aeco haar activiteit als elektriciteitsleverancier heeft gestaakt en zich voortaan uitsluitend toelegt op de productie van duurzame energie, kopen we geen groenestroomcertificaten meer. Elia koopt uw certificaten tegen een gegarandeerde prijs van 65 EUR.
-
Hoe kan ik de ombudsman voor energie bereiken?
Als u twijfelt aan een afrekening, meer informatie wenst of een klacht wilt indienen, neem dan altijd contact op met uw energieleverancier. Hij zal zijn uiterste best doen om u te helpen.
Indien u geen bevredigend antwoord ontvangt of indien geen overeenkomst kan worden bereikt, kunt u de Federale Energiebemiddelingsdienst raadplegen door hen te schrijven:
Ombudsman voor energie, Koning Albert II-laan 8, bus 6, 1000 Brussel
Tel: +32 (0)2 211 10 60
Fax: +32 (0)2 211 10 69
De bemiddelingsdienst kan pas tussenbeide komen nadat u vooraf de eerste stappen bij uw leverancier hebt ondernomen.
-
Hoe is de Belgische energiemarkt gereglementeerd?
Sinds de liberalisering van de energiemarkt in België in 2007 zijn er de volgende spelers:
-
- De producent
Zij produceren elektriciteit en/of gas uit verschillende bronnen en bedienen de markt. Aardgas wordt voornamelijk uit het buitenland geïmporteerd.
- De transmissienetbeheerders Elia (elektriciteit) en Fluxys (aardgas).
Elia transporteert elektriciteit van de productielocatie via hoogspanningslijnen naar het distributienetwerk en onderhoudt dit netwerk. Fluxys vervoert aardgas naar het distributienet via ondergrondse gasleidingen. Fluxys beheert en onderhoudt deze pijpleidingen. - De distributienetwerkbeheerders.
Zij bedienen alle gemeenschappen tot aan elk huishouden met elektriciteit en gas. Zij onderhouden het netwerk en helpen in geval van storingen. Zij zorgen voor nieuwe aansluitingen, stellen meters op en nemen meterstanden op. - De overheidsinstanties
Zij nemen politieke besluiten, vaardigen wetten uit en heffen belastingen. - De energieleverancier
De consument sluit een contract met de energieleverancier. Deze maakt de rekening op van alle voornoemde marktpartijen en moet aan elke marktpartij de gefactureerde kosten betalen. - De regulatoren
In Wallonië is de CWaPE verantwoordelijk, in Brussel Hoofdstedelijk Gewest Brugel en in Vlaanderen de VREG. De regulatoren zijn onafhankelijke autoriteiten die onder meer verantwoordelijk zijn voor de goede werking van de markt en voor de bescherming van de consument. Zij controleren de correcte toepassing van de wetgeving. - De consument
Elke consument kiest vrij zijn energieleverancier.
- De producent
-