Niet elk groen stroomcontract is waarachtig groen. Hoe kan dat?
Echt belangrijk bij de keuze voor een stroomaanbieder is het aandeel aan energie uit hernieuwbare bronnen, die de aanbieder produceert en op het net injecteert. De fuelmix is hier veelzeggend. Als een leverancier hetzelfde aandeel aan groene stroom op het net injecteert, dat hij ook aan de klant levert, dan komt 100% van de fuelmix uit hernieuwbare energie.
Als dit bij uw stroomleverancier het geval is, dan hebt u zeker een zuiver groen contract afgesloten.
Greenwashing is een misleiding voor de verbruiker.
Greenwashing is het geval als reclames een onderneming of een contract in een groen licht stellen, zodat de mensen denken, dat het ook milieuvriendelijk is. Een energiecontract wordt groen “gewassen”, als aan de verbruiker wordt verteld, dat hij ecologisch waardevolle energie ontvangt. Maar in feite steunt het contract de productie – de brandstofmix – van de energieleverancier, waar het contract wordt afgesloten.
De brandstofmix van een leverancier is dus belangrijk. De contracten worden “groen”, omdat groenestroomcertificaten en garanties van oorsprong bij de regionaal betrokkene instanties worden ingediend. Deze kunnen op de markt gekocht worden en komen misschien uit installaties, die absoluut niet duurzaam functioneren, bijvoorbeeld met pellets, met hout uit het oerbos of met stookolie of aardgas bediende warmtekrachtkoppeling enz.
Waarom doen de ondernemingen „greenwashing“?
- Het eerste doel is het imago van de onderneming te verbeteren, maar de realiteit komt niet overeen met de ecologische feiten.
- De groei van de vraag van de verbruikers voor groene contracten heeft de ondernemingen gedwongen, inventief te worden, om de schijn te kunnen wekken, dat ze een antwoord geven ook als dezelfde onderneming een grote winst opstrijkt met de productie van kernkracht of fossiele energie.
- Door gebrek aan voorlichting en bedrieglijke slogans kan met het goed geweten van de verbruiker veel geld worden verdiend.
Waar moet aandacht aan worden besteden?
Bij de diversiteit van aanbiedingen en diensten in het dagelijkse leven is het voor verbruikers vaak heel moeilijk om te oordelen, of een energieleverancier waarachtig groen of duurzaam is. Principieel is een kritische omgang met reclames van ondernemingen belangrijk. Handelt een onderneming werkelijk duurzaam of zijn de gepresenteerde cijfers gewoon bedriegerij? Onafhankelijke informaties zoeken, zelf rechercheren en in geval van twijfel navragen zijn mogelijkheden, om een realistisch beeld te krijgen.